Skip to content

Nya Ansikten: Caviare Days ”When The Light Is Breaking(Remake)” – Ebbot-producerad psykedelia

6 June, 2013

I måndags spelade dom på Debaser tillsammans med Allah-Las, och helt nyligen släppte retropsykedeliska Caviare Days en nyinspelad version av albumspåret “When The Light Is Breaking”(från fjolårets Caviare Days) som producerades av en annan retropsykedeliker, nämligen Ebbot Lundberg från numera avsomnade The Soundtrack Of Our Lives. Du som gillar Jefferson Airplane, The Doors och The Mamas And Papas har mycket att hämta här.

För att få veta mer om bandet, deras dåtid, nutid och framtid gjorde jag en mailintervju med systrarna och tillika frontfigurerna Lina och Maja Westin(övriga medlemmar är Timmy Grim Fredriksson, Boris Grubesic och Marcus Arborelius). Jag bad dem även göra en spellista med 10 låtar som sannolikt lär höras i turnébussen, och bara den är väl värd en genomlyssning med allt från turkisk funk och svenska kultbandet Doris till The Doors och Wolfmother. Missa inte den Spotify-länken längst ner i intervjun!

Lyssna på Spotify: Caviare Days “When The Light Is Breaking(Remake)”

När man nämner ert ursprung omnämns både New York och Gävle. Redogör gärna lite för hur allt började.

2008 hade jag och Lina bott ifrån varandra i fem år och var båda rätt trötta på livet i Sverige. Vi hoppade av skola och jobb och kastade oss iväg till New York för att göra musik och uppleva någonting annat. Där träffade vi producenten Jorge Elbrecht och med honom gjorde vi våra tre första låtar. 

Er bakgrund påminner lite om ett annat systrapar som sjunger retromusik i stämmor, nämligen First Aid Kit. Är jämförelsen relevant, och tror ni att ni har en möjlighet att nå samma framgångar?

Maja: Jag har inte lyssnat tillräckligt på First Aid Kit för att avgöra hur pass lika vi är, men det är kul att de är systrar. Det stannar nog där. Vår stämsång är placerad på ett annat sätt än deras, och är ofta ett komplement för ett annat uttryck. När det gäller framgång är det oerhört svårt att förutspå. Just nu upplever vi en enorm framgång internt, och förhoppningsvis kommer den känslan att sprida sig till flera när vi spelar live och släpper nytt material.

Man får lätt för sig att ni sovit på surrealistiska kuddar och drömt om Kalifornien under vinterdagar. Vilka är egentligen era största influenser?

Maja: Kalifornien ligger väl till lags när man vill gosa in sig i sol och söta dagar, men det finns definitivt andra platser man sugs in i när man vaknat på en mörkare kudde. Just nu hoppas vi dock på drömmen om Kalifornien, Sibirien får vänta.

Er egen generation är inte direkt förknippad med blommor i håret och hippies. Varifrån kommer ert intresse för den generationen?

Maja: Det handlar mindre om blommor i håret och mer om att en generation bröt upp från den tidigare på ett mer omvälvande sätt än tidigare. Alla kommande generationer som också lierar sig med varandra för att skapa ett bättre samhälle och riva trötta strukturer är ju också hippies. Det är andan man vill åt, viljan att ställa sig bredvid varandra och påverka, skapa en slags revolution. Om det krävs blommor, fantastiskt, men man får inte leka bort allvaret.

Allt är inte Summer Of Love, tycker jag personligen. Exempelvis hittar jag inslag från 90-talets neo-psykedelia med Elephant 6(Olivia Tremor Control, Apples In Stereo, Elf Power mfl). Är det något ni har lyssnat på?

Lina: Haha, jag har faktiskt en skiva med Elf Power. Men inget jag direkt lyssnat på med jobbet med Caviare Days.

Vad lyssnar ni på bland dagens artister?

Lina: Vi spelade precis ihop med amerikanska Allah-Las i Stockholm. Vi bytte vinyler. Den kommer nog att rulla en hel del i sommar.

Ert namn är taget från en av mina favoritromaner, F Scott Fitzgeralds Natten är ljuv. Hämtar ni mycket inspiration från litteratur?

Maja: Jag tycker att det är viktigt att  kunna uppskatta ett litterärt verk lika mycket som en 16 rader rap-vers. Hade jag inte studerat så mycket engelskspråkig litteratur under gymnasiet hade jag inte gett mig på att bryta ner språket så mycket som jag gör. Låtskrivande handlar till stor del att komprimera en hel litterär värld till några få rader.

Vilka förebilder har ni som låtskrivare?

Lina: Jim Morrison skrev underbara texter, som såklart var inspirerade av hela beat generation-rörelsen som pågick i USA under den tiden. Våra vänner i Mando Diao är oerhört duktiga på att skapa melodier. Det finns en uppsjö av artister och konstnärer att nämna här. När vi skriver våra egna låtar hämtas ofta kraften inom oss själva och utifrån något vi upplevt och har behov av att uttrycka.

Många retroband är idealister så till vida att det skall vara mixerbord med 60-talsdammet kvar och Hofnerbasar i originalskick. Hur mycket idealister är ni?

Maja: Det enda vi bryr oss om är att kunna genomföra idéer. Just nu är det samma instrument som används varje gång vi ses och gör nytt material; vi har ett trumset, en gitarr, och en keyboard (NORD). Ingen av dem har hunnit samla damm än.

Lina: När man går in i studio är det dock sjukt häftigt att få jobba med äldre utrustning, men främst pga att kvalitén på produkterna generellt sätt var bättre förr och håller än idag. Ok, ja vi har nästan uteslutande använt en gammal Hofnerbas på debutalbumet, men enbart för att det basljudet är så oerhört fantastiskt.

Ebbot måste vara värdefull att ha i studion, både som musiker och erfaren rådgivare. Hur är han att jobba med?

Ebbot är en visionär och har bra idéer, och vet oftast hur han ska förverkliga dessa. Friheten med att jobba med honom är att maximalismen får flyga fritt, men när det väl gäller håller man tillbaka lite. Det är en väldigt spännande process. 

När är nästa album aktuellt? Vet ni redan nu hur ni vill att det ska låta, och kommer ni att jobba med Ebbot även på det?

2014 siktar vi på att släppa ett andra album. Det kommer nog främst bestå av oss fem i bandet och en lite mer begränsad palett att jobba med. Ebbot kanske släpps in i arbetat någonstans och välsignar skiten.

Ni har gjort en del jobb i modebranschen. Hur kom det sig?

Lina: Mode- och musikbranschen går hand i hand och kopplingen skedde naturligt. Jag har utbildning från Textilhögskolan i Borås och har jobbat både i Stockholm och New York för olika modemärken.

Maja: 2010 gjordes en remix av våra låtar, “You’ll Qualify”, av nu albumaktuella Mack Beats. Den användes senare på Beckmans avslutningsvisning, modelinjen, där Lina även assisterat eleverna med mönsterkonstruktion och sömnad.

Kollektionen heter ”Contradictions” av Azade Habibnia som nu jobbar på Acne där Lina också jobbat. Visningen kan ses här(se videon näst längst ner) (första visningen) och remixen kan även höras här(se videon längst ner). Den användes senare på Beckmans avslutningsvisning, modelinjen, där Lina även assisterat eleverna med mönsterkonstruktion och sömnad.

Lyssna på Caviare Days magiska spellista här!

Degree Fashion Show 2010 at Berns from Beckmans College of Design on Vimeo.

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. The Bucket List Vecka 23 | Songs for Whoever

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: