Skip to content

Nya Ansikten(Intervju): Miranda De Verdier “Sing For Me, Nightingale” – En näktergal sjunger för oss

10 January, 2014

sing for me nightingale_hi

Uppsala kanske fungerar som bas för 28-åriga sångerskan och låtskrivaren Miranda De Verdier, men övriga världen har varit inspirationskälla och periodvis också arbetsfält. I hennes låtskrivande finns både andlighet och naturen, vilket inte är svårt att härleda till besök i fjärran länder, avlägsna kulturer och själsliga filosofier. Arrangemangen på nya EP:n Sing For Me, Nightingale är inte lika uppslukade av sitt ursprung, men är ändå stor folkrock av klassisk brittisk modell med kristallklart gitarr- och mandolinplock samt en varm, gedigen produktion.

Ofta brukar sägas – inte sällan av undertecknad själv – att styrkan i en låt kommer fram i avskalade, akustiska framföranden, men förhållandet för de fyra spåren på De Verdiers nyligen släppta andra EP är det motsatta. Med hjälp av sina kompmusiker får hon dem alla att spira som nyutslagna blommor på en solig bergssluttning i Anderna om våren, vilket också är signifikativt för hennes egen begåvning som faktiskt är själva essensen i det hela. Välskrivna och gedigna melodier med en solid och tilldragande röst.

Hon har jämförts med Joni Mitchell och Melissa Horn, och det är namn jag också kan ställa mig bakom. Jag skulle även vilja addera Sandy Denny. Om du dessutom gillade Katarina Gunnerholm som jag tidigare skrivit om har du något att hämta här.

Läs intervjun med Miranda De Verdier nedan, där hon bl.a. berättar om gitarrstämningar och en musikers kamp för överlevnad. Missa inte heller hennes spellista(länkar längst ner under intervjun) med några av hennes egna favoritartister.

Hur började din musikaliska bana, var det redan i tidiga år eller något som kom senare?

Det beror på vad man menar med musikalisk bana. Jag tänker att musik handlar om att undersöka och uttrycka sig själv och världen, så det är något man gör ständigt, att samla information och förfina sina kanaler och förmågan att se. Jag tror att som barn har man det naturligt, sen får man kämpa för att återfå den förmågan, att få tillgång till någon slags magisk dimension i tillvaron.

Men jag fick börja ta pianolektioner när jag var nio, och sen spelade jag under rätt många år. Men i tonåren tröttnade jag på den klassiska musiken och hade inte ro för att sitta och öva. Jag plockade upp gitarren istället och började lära mig och experimentera själv. Jag är väldigt tacksam över att jag fick växa upp i ett hem där det fanns musikinstrument och där jag blev uppmuntrad att spela. Dock så var jag väldigt blyg för att sjunga så att någon hörde. Det tog många år innan det släppte, ända till gymnasieåldern. Det var också då jag började skriva låtar. Att jobba med musik var inget som direkt fanns på kartan, så det tog tills jag var 24 innan jag bestämde mig för att satsa lite mer på musiken.

Vad fick dig att satsa fullt ut på musiken?

Jag kände ett allt starkare behov av att få uttrycka mig musikaliskt. Efter gymnasiet hade jag andra jobb, allt från telefonförsäljare till tidningsutdelare, och jag pluggade även på universitetet, men det var inget som klickade med mig så mycket som musiken. Det var dock inget lätt val att satsa på musiken, men jag kände samtidigt en önskan efter att få kasta mig ut. Jag visste dock inte alls hur jag skulle göra rent praktiskt. Och kan inte påstå att jag vet det fortfarande.

Har det någon gång funnits stunder då du varit på väg att kasta in handduken och ge upp?

Ja, särskilt på sista tiden. Nu är jag 28 och när jag var yngre var det inte ett lika stort problem att ha dåligt med pengar eller oregelbundenhet i största allmänhet eftersom dom flesta i min bekantskapskrets levde så. Men med åren så har jag tröttnat lite på att flänga runt och längtar efter något mer varaktigt, både i mina relationer, i mitt vardagsliv, i allt. Också för att få ro att skapa, eftersom jag dom senaste åren ofta känt mig orolig över hur jag ska få saker att gå ihop. Det har varit roligt att få resa mycket och ha så många arbetsplatser, kollegor och uppdragsgivare, men det är också ansträngande att hela tiden ställa om sig.

Tyvärr så har stressen tärt en del på mig och jag är till min personlighet väldigt äventyrslysten och full med idéer som jag gärna vill göra, men har behövt lära mig att ta det lugnt. Sen är musikbranschen också så ytlig att jag inte velat vara en del av den karusellen. Jag gör inte musik för att bli rik och berömd, utan för att det är min gåva till världen. Men det är så många andra variabler i musikbranschen att man lätt kan tröttna. Särskilt frustrerande är det att veta att det man gör är bra och att man har så mycket i sig, men inte riktigt få en chans att kunna skapa i lugn och ro. Jag försöker att inte tycka det är jobbigt men det kan vara lite svårt.

Vilka skulle du säga är dina viktigaste influenser?

När jag hör musik där ingen står ivägen för musiken, men det samtidigt finns ett personligt uttryck, det berör mig. Musik är på samma gång en självuppfyllande och självupplösande process… Det bästa är när båda sakerna finns där samtidigt. Jag har inte direkt några husgudar, men har ofta återkommit till Joni Mitchell och Nick Drake, båda har något som jag fastnat för.

Du har rest runt en del i världen. Vad har du tagit med dig från de erfarenheterna som du applicerat på din musik?

Dels självklart musikaliska skalor, rytmer, harmonik, allt sånt, och att jag har fått höra och musik som jag aldrig skulle fått upptäcka annars. Dels att upptäcka musik i sitt sammanhang, ungefär som att äta en frukt direkt från trädet. Men även andra sätt att tänka och relatera till andra människor. Att det som vi vill ha i vårt liv är viktigt att vårda. Vänskap, kärlek, glädje, en frisk kropp, ett bra samhälle. Att njuta av det som är gott och inte ta något för givet. På något sätt har jag upptäckt hur värdefullt det är med människor som verkligen förstår en och ser en. Att mänsklig godhet är något vi ska odla. Men också att musik ska göras för att det är roligt, inte för att någon ska tycka att det är bra. Man ska spela för att det är skönt att spela. För att vi människor behöver konst och skönhet i våra liv. Tillvaron på Jorden är inte alltid lätt, därför behöver vi konstant försöka göra vår värld till en bättre plats.

Jag inbillar mig att fågelkvittret i “Little Bird” har samband med något, kan det stämma?

Det är faktiskt min flöjtist Ella som visslar fågelkvittret. Hela EP:n har ju något av ett fågeltema. “Little Bird” handlar om att bli flygfärdig och kasta sig ut. Fågeln är ofta också en symbol för den inre rösten. Men fågeln uttrycker också mycket glädje med sin sång. Den sjunger på ett helt naturligt sätt, det är därför fågelsång är så vacker.

Kör du med open eller standard tuning på gitarren, eller någon annan variant?

Jag brukar använda ett “crapo” för att få fram nån slags DADGAD, annars är det oftast vanlig stämning. Men jag skulle gärna experimentera mer med öppna stämningar. Jag har på senaste tiden börjat testa en del nya instrument och tagit upp pianospelandet igen. Jag tror att jag i framtiden kommer att skriva mer musik med större arr, och kanske också även körmusik. Men jag vet inte. Det är lite i sin linda.

Att göra musik med nästan enbart akustisk gitarr och sång kan ställa högre krav på variation, t.ex. genom att använda kompmusiker. Hur gör du för att få allt så dynamiskt som möjligt?

Jag har dom senaste åren spelat med lite olika kompmusiker. Dels för att få ett bredare sound och variation, men också för att få sällskap och stöd vid spelningar, och för att dom varit bollplank för mig och kommit med mycket bra idéer. Mina musiker har gjort väldigt mycket när det gäller att arra musiken. Jag har alltid kunnat säga ja eller nej och kommit med feedback och förslag, men dom har varit väldigt självgående och jag har haft förmånen att få spela med väldigt duktiga musiker.

Det som är viktigt för den typen av musik jag gör är att det finns en väldigt stor lyhördhet, inte bara rent musikalist utan också känslomässigt eftersom musiken används som ett väldigt kraftfullt verktyg som kan ändra sinnesstämningen hos en hel publik. Musik kan vara lika kraftfullt som fysisk kirurgi, när musik framförs på ett mästerligt sätt så kan det sätta igång väldigt mycket hos lyssnaren, det kan vara väldigt helande för själen.

Är du i kontakt med något skivbolag för att bli signad?

Nej det är jag inte, jag har släppt två EP på eget bolag. Jag skulle dock behöva ett skivbolag och ett management för att kunna fortsätta med det jag gör. Jag vill inte lägga massa tid på att försöka ta mig in i musikbranschen, jag vill lägga den tiden på musik, och det handlar om att det finns andra som är bättre på branschen och tycker om att jobba med sånt. Jag har kontaktat några skivbolag men hittills har det inte hänt något och jag tänker inte hänga upp mig på om det gör det eller inte. Jag kommer kanske inte orka fortsätta jobba på med musiken som jag gjort, men jag kommer ju fortsätta göra musik även om jag inte kommer kunna göra samma personliga ansträngning för att sprida den som jag gjort innan.

Var och när kan vi se dig spela live härnäst?

Jag har ännu inte bokat in något inför våren än förutom en spelning i Uppsala den 20 mars. Jag har funderat på om jag verkligen ska fortsätta spela ute eller om jag bara borde lägga ner och “klippa mig och skaffa ett riktigt jobb”. Men jag tror att det kommer att bli lite mer spelningar till sommaren, det känns så.

Milton Nascimento – Flor Da Ingazeira
Astor Piazzolla – Oblivion
Bon Iver – Holocene
Caetano Veloso – O Leaozinho
Astrud Gilberto – Dindi
Joni Mitchell – A Case Of You
Nick Drake – ‘Cello Song
Kings Of Convenience – Winning A Battle, Losing A War
Floreal Ruiz with the Anibal Troilo Orchestra – Marioneta
Nina Simone – I Put A Spell On You
Etta James – A Sunday Kind Of Love
Olov Johansson & Catriona McKay – Rain/Ekoln
Vicente Amigo – Morente
Interference – Gold
Björk – Hyperballad

LYSSNA PÅ SPELLISTAN VIA WiMP

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: