Skip to content

Intervju: Magnus Frykberg – Mästerproducent och svenska soulens mastermind

15 november, 2013

frykberg

Magnus Frykberg har spelat en nyckelroll inom svensk musik, framför allt soul och pop. Han upptäckte Titiyo och Papa Dee. Orup handplockade honom som trummis till sitt band. Alexander Bard såg till att ha honom i studion vid inspelningarna av Army Of Lovers första album. Han producerade Lisa Miskovskys debut. Reklam- och TV-branschen knäböjer för att få ta del av hans hantverk.

Men Magnus Frykberg har varit tillräckligt mycket doldis ett tag nu. Dags att ändra på det, fler måste förstå hans begåvning. Därför tog jag tag i saken och intervjuade honom, och i sedvanlig ordning har jag bett om en spellista. Låtar som inspirerat i olika faser med allt från postrock till hip-hop. Missa inte! Länken hittar du längst ner efter intervjun.

Var trummor ditt första instrument, eller var det något annat först? Och hur lärde du dig spela?

Trummor är mitt första instrument. Jag lärde mig genom kommunala musikskolan, som så många andra i min generation.

Var du en skivnörd under uppväxten?

Absolut. Min pappa jobbade på Sveriges Radio och kunde låna hem vilka vinyler som helst. Det var ju kul när man var liten.

Din far, den klassiske kompositören och dirigenten Sten Frykberg, gick bort när du var i tonåren. Hur präglade en sådan händelse dig?

Han var ju 57 år när jag föddes, så jag växte liksom upp med vetskapen och insikten att han ev kunde gå bort tidigare än andras föräldrar. Låter kanske lite sorgligt, men jag var lite förberedd ändå.

Med hjälp av arvet efter honom fick du frihet att satsa helhjärtat på musiken. Var det ett självklart val?

Helt klart. Jag hade ingen tanke på nåt annat. Var väldigt naiv och hade absolut ingen plan B. Det skulle ”självklart funka” tyckte jag med en musikkarriär, haha. Som tur är stöttade min mamma mig oerhört mycket. Både ekonomiskt och på andra sätt, plus att jag haft en otrolig tur också. Träffat rätt folk vid rätt tillfällen. Mycket tillfälligheter!

Hur gick det till när du började spela med Orup?

Vi träffades på våren 1987 tror jag. Han tittade på en spelning när jag spelade med ett band som hette Surf Turf, och skulle sätta ihop ett band till sin första turné. Han hade precis släppt sin första platta. Han skulle ut på Rock Runt Riket-turnén som bestod av Orup, Ratata, Eva Dahlgren och Roxette. Bra första turné för oss kids!

Hur kommer det sig att en vit snubbe från Lidingö blev en av de som räddade den svenska soulen kring brytpunkten mellan 80- och 90-talet?

Haha, ja du, det vet jag inte om jag gjorde direkt haha! Det berodde på Klas Lunding som hade haft Stranded(Ratata, Ubangi, Lustans Lakejer etc etc) och nu startade ett nytt skivbolag, Telegram Records. Han trodde på mig från dag ett och såg till att jag fick spela in i riktig studio. På den tiden kostade det många tusen om dagen att vara i studio. Inte som nu när man kan sitta hemma själv med datorn och göra det mesta gratis, så det var väldigt FÅ som fick förtroendet att få vara i en riktig studio. Klas lät mig göra det.

Prince hade stor betydelse för dig. Vilka fler?

Tidiga influenser var Prince, Sly Stone, James Brown, Kraftwerk, The Jam, The Beat, The Specials, Dag Vag, Herbie Hancock, George Duke, Miles Davis, Thin Lizzy, Earth Wind & Fire, Joao Gilberto, Sergei Rachmaninoff, De La Soul, A Tribe Called Quest, Gang Starr, Public Enemy. Senare kom hela biten med Radiohead, Smashing Pumpkins, Björk och även den elektroniska scenen med Plaid, Autechre osv osv. Kan rabbla i EVIGHET!

En kompis till mig har hört någonstans att Earth, Wind & Fire är din största konsertupplevelse någonsin. Stämmer det och vad var det som knockade dig?

Herregud, ja. På Isstadion i Sthlm. Det var bara fantastiska låtar med ett av världens bästa band med otroliga musiker. Men den alla största upplevelsen var Prince i San Francisco 1985 med Sheila E som förband. Purple Rain-turnén. Nuff said. Religöst!

citattecken ”Vi hade känt varandra länge innan hon plötsigt kom med en kärleksförklaring. Jag fattade ingenting…”

 

Titiyo körade med Orup, hur fann ni två varandra? Var det kärlek direkt eller strikt yrkesmässigt från början?

Det var yrkesmässigt i flera år. Vi hade känt varandra länge innan hon plötsigt kom med en kärleksförklaring. Jag fattade ingenting, men till slut blev det vi, men det tog lite tid.

Om jag berömmer dig för den banbrytande produktionen på Titiyos debut, skulle du även kunna hålla med om att den har vissa daterade tecken; Lisa Stansfield-trummor, sordintrumpeten á la Swemix? Kan du själv höra sådant idag och tänka, ”äsch, varför gjorde vi inte så här istället”?

Nej. Ångrar ingenting. Allt vi gjorde, gjorde vi precis som vi ville DÅ. Visst hade man, med facit i hand, kunnat göra många grejer mycket bättre, men det var det vi var kapabla till då. Det finns absolut inget att ångra i det. Bara lära sig av.

Du är ju trummis från grunden, och lyssnar man på en tidig låt som ”Flowers” är den väldigt rytmisk. Utgår du ofta från hur slagverken passar in när du skriver musik?

Jag gjorde det på den tiden. Det var ju mitt naturliga instrument från början som jag kunde spela ordentligt. Lärde mig fler instrument allt eftersom. ”Man In The Moon” var väl en av dom första låtarna jag skrev på gitarr. Nuförtiden kan det vara vad som helst. Beats, en melodi, piano, gitarr, ett ljud.

Efter tre album med Titiyo var både samarbete och förhållande över. Kändes det redan i förväg vartåt det barkade? Hur är er relation idag?

Vi har alltid haft en bra relation och har ju en dotter ihop, Femi, nu 21 år. Vi var ju vänner i flera år innan vi blev tillsammans, så vi fortsatte därifrån. Nu jobbar vi igen på nytt material och dessutom med Klas Lunding och Telegram igen. Cirkeln är sluten!

Du upptäckte även en sån som Papa Dee, men Jon Rekdal gick det inte lika bra för. Har det funnits fler genom åren som du trott mycket på men som aldrig slog igenom?

Alltså, Stephen Simmonds har ju en lyckad karriär, men jag trodde på hans världsherravälde, haha. Jag tror han är lycklig och nöjd där han befinner sig. Många kommer inte ens i närheten av en karriär som hans ändå.

citattecken Alexander Bard var oerhört generös med credit till både mig och Emil Hellman, som tillsammans gjorde första Army-plattan”

 

I uppslagsverket All Music Guide to Electronica står att läsa följande om Army Of Lovers första album: ”Due credit has to also go to Magnus Frykberg, who cowrote nearly everything with Bard and whose synth work blends with the all-important beat with a consistent lushness in sound”. Kommentar?

Alexander var oerhört generös med credit till både mig och Emil Hellman, som tillsammans gjorde första Army-plattan. Jag lärde mig mycket av Alexander, som t ex just att inte vara dumsnål utan att verkligen respektera och dela med sig till dom man arbetar med, kanske mer än man behöver. Viktigt! Verkligen respekt till honom för den insikten och lärdomen.

Hur involverad var du i klubben Soul på Fasching och Blacknuss Allstars?

Blacknuss var första klubben på Fasching(långt innan Soul). Martin Jonsson och Conny Lindström var dom som startade. Jag var ju med i kompisgänget runt dom, så jag var ofta DJ där. Martin satte ihop bandet som i huvudsak var kompisar från Södra Latins musiklinje(där jag gick). Var med och spelade lite då och då men bara som gäst. Jag höll på för fullt med Titiyos grejer på den tiden. Det var mest Martins band. Sen kom Soul och öppnade klubb. Jag var gäst-DJ ett par gånger, men inte mer involverad än så.

Du och Jay-Jay Johanson har arbetat ihop i mer än ett decennium. Finns det några risker med att man håller på för länge sida vid sida?

Nej, inte om man som Jay-Jay är i ständig utveckling. Stagnerar man som artist kan det vara bra att byta miljö kanske, men det är inget problem i hans fall.

citattecken ”På den tiden var det fult och dåligt att göra reklam. Jag struntade i det och gjorde så bra musik jag kunde”

 

Idag är du en av landets mest eftertraktade skapare av reklammusik och TV-profiler för samtliga stora kanaler. Hur hamnade du i den genren?

Det började med att jag hade kompisar som började regissera reklamfilm. Dom började fråga mig om musik. På den tiden var det fult och dåligt att göra reklam. Jag struntade i det och gjorde så bra musik jag kunde och gillade friheten och utmaningarna. Jag gillar dessutom att jobba med musik och bild. Film & TV är otroligt kul att göra. Nu gör ALLA reklam. Det är dessutom säkert huvudintäkten för dom flesta etablerade producenterna idag (med få undantag).

Är det bra pröjs…?

Ja verkligen, men det är en konsekvens mer än en anledning för mig. Jag gör absolut inte reklam FÖR att tjäna pengar. Jag har blivit bra på det och får stor frihet musikaliskt nuförtiden. Tycker det är svinkul när uppdragen kastar runt en bland genrer. Ständigt nya utmaningar. Bra producent-träning!

Man föreställer sig dig somnandes över mixerbordet i studion med kaffemuggarna stående runt om och överallt. Är du en workaholic, eller känner du när det är dags att lägga ner för dagen?

Jag var en workaholic förr, men nu har jag 3 barn, och det tar sin tid, haha. Det har varit nyttigt med andra prioriteringar, men annars hade jag nog jobbat dygnet runt. Ska ändå säga att jag jobbar mycket. Har jag en dag ledigt åker jag oftast till studion ändå. Gillar att jobba!

Hur ofta spelar du live, och skulle du vilja göra det oftare?

Jag spelar trummor med Jay-Jay Johanson. Hans karriär är mest utomlands så vi är ofta ute och spelar. Vi är oftast i bl.a. Frankrike, Portugal, Mexiko, Kanada, Ryssland, Schweiz, Turkiet bl.a. På senare tid även i Kina en del. Den marknaden kommer växa för många band i Europa framöver.

Soulmusiken har de senaste åren tagit två tydliga inriktningar; en mer futuristisk och elektronisk Alt-R&B med Frank Ocean och James Blake i förgrunden, och en mer puritansk retrosoul i kölvattnet av Amy Winehouse och Daptone Records. Vilken föredrar du?

Gillar verkligen båda! Blir dock uttråkad när saker låter ”Nu Soul” a la  D’Angelo. Den genren känns mossig för mig nuförtiden. Trött och såsigt. Blä.

Hur ser närmaste framtiden ut? Har du några skivsläpp planerade där du är involverad?

Senast nu har jag ju varit involverad i produktionen i fyra av Titiyos tolkningar i Så Mycket Bättre(Ken Ring, Agnes, Ebbot och Ulf Dageby). Ny Jay-Jay Johanson-platta precis släppt (Cockroach), Mixat och meckar med Little Jinder och hennes material. Ny singel ute från henne som heter ”Shh” och så håller jag och Titiyo på att göra ny platta som jag nämnde. Har ett eget projekt som jag också ska leka med. Får se vad det blir av det.

När det blir Titiyos dag i Så mycket bättre, vilken artist hoppas du helst ska framföra vilken av dina låtar och varför(såvida du inte redan vet…)?

Jag vet vad för låtar dom framför, men får inte säga, he he. Men det skulle vara kul att få en låt tolkad av Lill Lindfors och Ken såklart! Du får väl se vad det blev av det(skratt)!

citattecken ”Jag förstod av Titiyo, när hon kommit hem från inspelningen, att det blivit något väldigt speciellt vid inspelningen”

 

Var du beredd på att er version av ”Själen Av En Vän” skulle beröra så pass som den gjort?

Nja, inte egentligen. Vi kände att vi hade en speciell version på gång, men inte alls att det skulle bli som det blev! Jag förstod av Titiyo, när hon kommit hem från inspelningen, att det blivit något väldigt speciellt vid inspelningen. Sen vet man ju inte hur folk tar emot det, med det var en kul överraskning!

Lyssna på Spotify: Magnus Frykbergs spellista Låtar som inspirerat i olika faser

Lyssna på WiMP: Magnus Frykbergs spellista Låtar som inspirerat i olika faser

2 kommentarer
  1. Ulf permalink

    Grym intervju Tommy!

  2. Tack Ulf! Och när det kommer från ett intervjuproffs som du tar jag det som en än större komplimang! Skämt åsido, när intervjupersonen är intressant så blir det också både roligare och lättare att göra det så bra som möjligt. Alltså blir det ju även intressant för läsaren, vilket är huvudsyftet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: