Skip to content

#465. Kate Bush ”Breathing”, 1980

3 november, 2012

Lyssna på Spotify: Kate Bush ”Breathing”
I familjen Bush från södra Londons förorter bestod trebarnaskaran av två äldre bröder som var poet och fotograf resp. folkmusiker och instrumentbyggare. Tveklöst var lillasyster Kate den allra största talangen; hon spelade piano sex timmar om dagen och komponerade redan i tidig ålder.

1973, när Bush var 15 år, spelade en vän till familjen in några av hennes låtar och gav till Dave Gilmour i Pink Floyd som direkt hörde potentialen. Gilmour ombesörjde riktiga studioinspelningar med en symfoniorkester för att kunna presentera hennes låtar på ett rättmätigt vis inför intresserade skivbolagsbossar. EMI förstod att dom hade en speciell artist på kroken och dröjde inte med kontraktet.

Efter hennes inledande intensiva framgångar 1978 med debuten The Kick Inside och 1979 med Lionheart slog hon av på takten och flyttade in i EMI’s Abbey Road-studio – på riktigt: hon inredde studion som sitt hem och omgav sig med sina vänner som festade och lattjade runt och snodde sprit från studions bar – för att spela in Never For Ever. Singlarna ”Babooshka” och ”Breathing” tog en vecka vardera att spela in eftersom Bush aldrig blev riktigt nöjd med sin sång. Omvärlden blev dock nöjd, och albumet blev 1980 den första listettan någonsin i Storbritannien för en brittisk kvinnlig artist.

Kate Bushs röst har alltid varit en vågdelare, inte minst bevisat av att hon samma år, 1980, framröstades av tidningen Sunday Telegraphs läsare till såväl den ”mest uppskattade” som ”minst uppskattade” kvinnliga artisten.

Även hennes låtteman har varit okonventionella för popmusik och har behandlat pedofili(”The man with the child in his eyes”), middagar med Hitler(”Heads we’re dancing”) och romaner om dödsdömd kärlek(”Wuthering heights”). ”Breathing” – som med sitt drömska sound inbillar lyssnaren att det är en olycksbådande saga Bush berättar – baseras på det ständigt aktuella ämnet: världens framtid med ett förestående kärnvapenkrig sett ur en ofödd babys perspektiv inifrån mammas livmoder. Okonventionellt var ordet.

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: